Menu
RSS
Banner 02

Pokazuju li aktuelni ratovi da su tenkovi mrtvi?

Aktuelni ratovi u Ukrajini i na Bliskom istoku pokazuju da su stotine, pa čak i hiljade veoma skupih tenkova uništeni jaftinim UPV dronovima. To uključuje ruski tenk T-90MS, vrijedan oko 4,2 miliona dolara, kao i nadaleko hvaljeni njemački tenk Leopard 2A6, vrijedan oko 6,3 miliona dolara. Uništavaju ih sveprisutne kineske UPV bespilotne letilice i njihove lokalne varijante koje se prodaju za jedva oko 3.000 dolara.

Sjedinjene Države su također isporučile Ukrajini haubice od 155 milimetara. Svaka granata ovih haubica raspršuje devet magnetski aktiviranih mina od 2,3 kilograma. Tenkovi sa "ograničenim vidom", posebno ruski tenkovi, često pogađaju te mine, oštećujući im gusjenice i čineći ih metama koje stoje. Svi su zatim dokrajčeni preciznom artiljerijskom vatrom i protutenkovskim navođenim projektilima.

Stari ukrajinski tenkovi T-64, teški 42 tone i vrijedni oko 1,12 miliona dolara, teško su oklopljeni i imaju dobre performanse. Njemački tenk Leopard 2A6, težak 62 tone, i britanski tenk Challenger II, težak 64 tone, brži su i superiorniji od ruskih tenkova. "Imaju bolju oklopnu zaštitu korištenjem naprednih sistema aktivne zaštite, kontrole vatre, optike i municije", primijetio je Seth G. Jones iz Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).

Međutim, danas su bitke tenkova vrlo rijetke. Najmoćniji američki tenk u ukrajinskom arsenalu, M1 Abrams, naprosto nije do sada djelovao jednostavno zato što je sa 73 tone pretežak za blatnjave ukrajinske ceste. Također je preskup za održavanje, prenosi magazin RealClear Wire. SAD su upravo zbog toga zaustavile proizvodnju novih modela Abrams. Ni izraelski tenkovi Merkava nisu se pokazali na ratištu u Gazi - Hamasovi borci u patikama su ih "skidali" kao glinene golubove.

Kakva je budućnost tenkova? Da li su tenkovi mrtvi? Dok bude pješadije, bit će i tenkova. Ali velike tenkovske bitke u budućnosti neće biti uobičajene. Kratkorono, budućnost je na strani lakših tenkova, sa podovima u obliku slova V, kupolom bez posade, sa manjim toplinskim potpisom, APS sistemima protiv bespilotnih letilica, jednakije debljine oklopa posvuda i tako dalje. Otprilike, dakle, nešto kao američki M3 Bradley koji zapravo i nije tenk.

Dugoročno, tenkovi će ubuduće biti kontrolisani umjetnom inteligencijom, bit će to dakle oklopna vozila bez posade, sa lakim oklopom, koja su usmjerena na masovnu proizvodnju i sa malo održavanja. Ruski T-14 Armata je prvi MBT tenk dizajniran sa eventualnom automatizacijom na umu. Rusi razvijaju robotski dodatak platformi Armata, nazvan Tachanka-B , pa čak i prenamjenjuju postojeće jedinice sa posadom za automatizaciju. Odjeljak za posadu bit će zamijenjen dodatnim gorivom i municijom.

Pojedinačni ljudski piloti zapovijedat će - možda - cijelim jedinicama robotskih tenkova u budućnosti iz stanica ili zapovjednih vozila u blizini fronta. Ljudski operater / zapovjednik će odredima robota davati naredbe za misiju, a roboti će te naredbe izvršavati autonomno.