Amazon i TikTok polako uzimaju tržište od Googlea
Google, dugogodišnji lider u pretraživanju interneta, suočava se danas sa veoma jakom konkurencijom od koje može izgubiti svoj većinski udio na američkom tržištu oglašavanja. Google pretraživač više nije toliko popularan, što je rezultat porasta chatbotova i poboljšanja konkurentskih pretraživača. U posao pretraživanja ušle su i društvene mreže, upozorava Wall Street Journal, američki medij blizak vladi u Vašingtonu.
Više od deset godina Google je dominirao tržištem oglašavanja. Međutim, pojavili su se novi konkurenti zahvaljujući umjetnoj inteligenciji (AI - Artificial Intelligence) i društvenim video platformama. Također, navike potrošača su se promijenile. Prema New Street Researchu, 60 posto američkih potrošača danas u SAD koristi chatbotove za istraživanje ili donošenje odluka o kupovini.
Također, mnogi postojeći pretraživači pokušavaju osvojiti dio tržišta što predstavlja sve veću prijetnju Googleu. TikTok je nedavno pokrenuo inicijativu koja se direktno nadmeće sa Googleom, a američki mediji i vlada, koliko god deklarativno podržavaju konkurenciju, nisu joj baš toliko naklonjeni kada su u pitanju interesi američkih korporacija. Perplexity, pretraživač zasnovan na umjetnoj inteligenciji kojeg podržava Jeff Bezos, uskoro će dodavati i oglase uz odgovore generisane umjetnom inteligencijom.
Amazon je znatno uticao na industriju oglašavanja. Mnogi kupci sada započinju pretragu proizvoda na toj platformi a ne na Googleu. Očekuje se da će Amazon ove godine ostvariti tržišni udio od 22,3 posto, što predstavlja rast od 17,6 posto. Za poređenje napomenimo da Google drži 50,5 posto tržišta, sa rastom od 7,6 posto. I ovo se, naravno, odnosi samo na američko a ne na globalno tržište, na kojem danas suvereno vlada kineski pretraživač Baidu.
Google bi mogao izgubiti polovinu svog udjela na američkom tržištu oglašavanja po prvi put u više od jedne decenije. Pojava umjetne inteligencije mijenja alate za pretraživanje. Fokus se prebacuje na pružanje sažetaka i odgovora na upite korisnika. Ovo navodi pretraživače da prilagode svoje strategije oglašavanja. Google trenutno mijenja svoju strategiju i integriše AI tehnologije. Međutim, ostaje otvoreno pitanje hoće li moći da održi svoju poziciju protiv rastućih rivala.
Google pretraživač je počeo kao projekt BackRub kojeg su pokrenuli Larry Page i Sergey Brin 1996. godine na Stanfordu. Zahvaljujući medijima, danas se vjeruje da je Google bio privatna inicijativa dvojice tehnoloških poduzetnika. Međutim, Mike Benz, direktor Foundation for Freedom Online koji je radio kao cyber stručnjak u State Departmentu, nedavno je istakao da je Google zapravo nastao kao projekt DARPA, a da su Page i Brin novčana sredstva za razvoj agregacije internet pretraživača dobili u sklopu zajednički finansiranog projekta obavještajnih agencija CIA i NSA.
Mnoge nevladine organizacije (Environmental Progress) upozoravaju da je Google ključni predvodnik cenzorsko - industrijskog kompleksa američke vlade.