Auto industriju pogodio novi talas otpuštanja
Problemi sa finansijama i prodajom automobila nisu rezervisani samo za Volkswagen i njihovu grupaciju, niti su prisutni samo u Evropi. Kompanije iz Sjedinjenih Država i Japana također su ovog mjeseca najavile otpuštanja, što je prilično jasan signal da je svjetska auto industrija - sa mogućim izuzetkom Kine - u ozbiljnoj krizi.
Priča o tome se zahuktala kada je prošlog mjeseca Volkswagen najavio zatvaranje fabrika, smanjenje plata i otpuštanje oko 10 posto zaposlenih, a nastavljena je i u novembru novim sličnim najavama. Tako je japanski Nissan najavio da će ugasiti čak devet hiljada radnih mjesta. U obrazloženju ovog poteza se navodi da kompanija pokušava da postigne strukturu troškova koja će im omogućiti da ostvare profitabilnost čak i uz globalni obim od 3,5 miliona prodatih vozila, što je oko 100.000 više od trenutnih rezultata.
Da bi to postigao, sadašnji izvršni direktor Makoto Uchida želi smanjiti globalni proizvodni kapacitet od oko 5 miliona vozila za 20 posto, kako bi ga uskladio sa godišnjom prodajom. Uz otpuštanja, najavljena je i prodaja dijela vlasničkog udjela u Mitsubishi Motorsu. Nevolje u Volkswagen grupaciji pogodile su i Volkswagen, koji je nedavno potvrdio gašenje fabrike u Briselu i otpuštanje oko tri hiljade radnika, što će imati šire implikacije, pa bi do 4.500 ljudi na povezanim radnim mestima moglo da ostane bez posla.
Nije bez problema ni Stellantis grupa koja će pred Božić u SAD otpustiti oko 1.100 zaposlenih iz fabrike za sklapanje vozila u Toledu Ohajo, gde se sklapaju modeli Jeepova. Ovo je nastavak talasa otpuštanja u toj korporaciji u SAD, pa će tokom jeseni njihov broj zaposlenih biti smanjen za oko 4.500.
U Francuskoj je Michelin najavio zatvaranje 1.250 radnih mjesta u dvije fabrike, a posljednja najava u istom smjeru dolazi iz General Motorsa. Prošlog petka otpustili su oko hiljadu radnika iz fabrike u Mičigenu. "Da bismo bili uspješni na konkurentnom tržištu, moramo optimizirati brzinu i izvrsnost. To uključuje efikasno poslovanje, osiguravanje odgovarajuće strukture tima i fokusiranje na naše najveće prioritete kao kompanije", objavio je GM, koji je također u avgustu otpustio 1.500 radnika ove godine.
Stručnjaci su međutim saglasni da auto industriju širom svijeta pogađaju otprilike isti problemi. Nauime, Evropa, kao industrijska lokacija, godinama se bori sa velikim izazovima. Raskošni profiti na kineskom tržištu maskirali su očigledne probleme u proizvodnji. Međutim, lokalni proizvođači u Kini sve su moćniji i zauzimaju sve veći dio tržišta, a udjeli europskih proizvođača padaju. Odustajanje Evrope od jeftinog ruskog plina i prelazak na američki daleko skuplji LNG plin samo je još jedan dio ove priče.
Osim toga, zaposleni u automobilskoj industriji zarađuju bolje nego ikad u odnosu na druge djelatnosti, a visok nivo plata značajno se odražava i na troškove vozila. Bh. stručnjaci upozoravaju da će problemi evropske auto industrije pogoditi i BiH, čije kompanije rade kao lokalni dobavljači.